Salud Mental

¿Es posible prevenir los trastornos mentales y promover la salud mental?

 

Las enfermedades mentales son un problema cada vez mayor que segun se calcula afecta una de cada cuatro personas a lo largo de su vida (Organización Mundial de la Salud). Las investigaciones actuales demuestran que las intervenciones preventivas en salud mental infantil y juvenil permiten promover efectivamente la salud mental y prevenir los trastornos mentales. La naturaleza de los trastornos mentales hace que la detección precoz y una acertada respuesta asistencial puedan condicionar la remisión de muchos de los problemas de salud mental que se presentan durante las etapas infantil y juvenil. Estas estrategias también pueden prevenir la aparición de trastornos mentales entre los niños y adolescentes que se encuentran en situación de alto riesgo por su mayor vulnerabilidad biológica o de su propio entorno.

Tener un amplio conocimiento de las principales enfermedades mentales de los niños y adolescentes es un factor clave en su detección precoz.

Síndrome d’Asperger

La Síndrome d'Asperger forma part de l'espectre dels desordres autístics.

Aquest nens presenten una tríada d'afectació en l'àrea social: dificultats en la relació social i en les vies de la interacció social, en l'àrea comunicativa: disminució de la comunicació verbal i no verbal, i en l'esfera imaginativa: afectant el joc, als interessos i podríem afegir, en l'entesa amb els altres.

El que distingeix la síndrome d'Asperger d'altres desordres autístics és una molt correcta habilitat amb el llenguatge, i més rarament, la coexistència del desordre amb  incapacitats pel aprenentatge i dificultats en l'àrea psicomotora.

Són nens que tenen camps d'interès reduïts i absorbents, són generalment bons en les habilitats de memòria (fets, figures, dates, èpoques, etc.) i molts destaquen en les àrees de matemàtiques i coneixement del medi.

El nen lleument afectat resulta sovint no diagnosticat i pot semblar rar o excèntric,fins i tot alguns autors assenyalen la possibilitat que estiguem davant una variant del desenvolupament de la personalitat.

Utilitzen el llenguatge d'una manera lleument diferent i prenen sovint significats literals del que llegeixen o senten. Són més feliços amb rutines i un ambient estructurat, quan troben dificultat en decidir el que fer, tornen a les seves activitats preferides. Estimen la lloança, guanyar i ser els primers, però el fracàs, la imperfecció i la crítica els resulta difícils de suportar. El mal comportament està motivat per la seva falta d'habilitats psicosocials per comunicar les seves frustracions i ansietats.

 


 

Articles i Enllaços d'interès

 


 

Descobrir l'Asperger - PDF

Una àmplia visió d'aquest trastorn, encara no prou conegut, escrit des de l'experiència personal.

Autor: Ramon Cererols, 2010



 

El Síndrome de Asperger. Respuesta educativa - PDF

Los trastornos generales del desarrollo. Una aproximación desde la práctica.

Consejeria de Educación, Junta de Andalucía


 


 

 

La información proporcionada en esta web, es sólo para su conocimiento general y no es sustitutivo de consejos médicos o profesionales para condiciones médicas específicas. Usted no debe utilizar esta información para diagnosticar o tratar ningún problema de salud o enfermedad sin consultar a un profesional médico.

Web actualitzada el Jueves 20 Junio 2019, 10:01